Wat ga ik wanneer doen?
25 en 26 Oktober
- Enquête inleveren bij de docenten van de kleuterklassen
- Op de computer observeren welke programma’s er zijn
- Tijdens het spelen en werken observeren welke kinderen er op de computer gaan er wat ze gaan doen.
- Namenlijst maken waarop kinderen kruisjes kunnen zetten als ze op de computer zijn geweest.
- Literatuur zoeken en lezen over het gebruik van de computer in de kleuter klas.
29 Oktober tot en met 2 November
- Terug krijgen van de enquête
- De enquêtes vergelijken en de bevindingen opschrijven
- Observeren in de andere klassen tijdens het spelen en werken, op het gebruik van de computer
- Literatuur zoeken en lezen over het gebruik van de computer in de kleuterklas.
- Gesprek met de kinderen die voor de computer, waarom ze bepaalde programma’s kiezen.
- In het begin van de week de namenlijst neerleggen, en aan het eind van de week de namenlijsten bekijken.
- Gesprekje met de kinderen die niet op de computer zijn geweest. Waarom niet.
8 en 9 November
- Observeren in de kleuterklassen, welke programma’s kiezen de kinderen op de computer?
- Gesprek met de kinderen op de computer, waarom kiezen ze die programma’s?
- Conclusies opschrijven en vergelijken met de andere klassen.
- Een eindconclusie trekken uit alle observaties, gesprekken, enquêtes en literatuur.Waarom kiezen kinderen bepaalde programma’s niet en hoe kan je dit stimuleren.
Dit is mijn voorlopige planning. Als ik verder ben kan ik de planning weer af maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Hoi Mandy,
Je vraag ziet er goed uit nu! Die subvragen zijn inderdaad erg handig.. Je ziet nu hoeveel vragen je eigenlijk hebt, genoeg onderzoek te doen! Ik ga ook mijn vraag zo specifiek proberen te maken.
Nu ben je goed op weg toch? Het ziet er in ieder geval goed uit!
Heb je ook al je enquete terug gehad van de leerkrachten? Is daar nog iets zinvols uitgekomen?
Succes volgende week op je stage!
We hebben een mailtje gehad van Stefan.. Volgens mij moeten we vrijdag een verslag inleveren. Mailen of op je ELO zetten. Fase 1 en 2 van je onderzoek. Dat is je onderzoeksvraag uitgewerkt en het vooronderzoek dacht ik... ik weet het niet helemaal zeker, ben namelijk ook nog niet begonnen.
Ik heb die enquetes terug gehad van de leerkrachten en het verschilt eigenlijk erg per leerkracht wat ze aan ict doen en wat ze ervan weten. Ze willen bij mij allemaal wel meer informatie over digitale prentenboeken en de andere twee activiteiten heb ik zelf als aanvulling bedacht voor het leesonderwijs en besproken met mijn mentor...
Wat me wel is opgevallen in mijn eigen klas, is dat sommige kleuters nog nooit achter een computer hebben gezetten en niet eens weten hoe een muis er uit ziet en sommige kleuters die alles zo begrijpen. Naja genoeg informatie dus :D
Lukt het bij jou allemaal een beetje?
Hmz... bedoelen ze dan dat document van 150 blz.. of je minor gids? Ik heb geen andere reader iig.
Ik hoop dat je vandaag je enquetes terug krijgt, dit schiet niet echt op! En anders maar je eigen plan trekken..? Succes vandaag!
He Alles goed? Is je onderzoeksverslag goedgekeurd? Ik moet wel wat aanpassingen doen, maar mag het wel uitvoeren. Hoop dat je er een beetje bent uit gekomen!
Een reactie posten