Gister heb ik samen met Charlotte en Mark om tafel gezeten, om te kijken hoe ver je er voor stond. Ik wist aan te geven dat ik veel moeite had met het formuleren van een leervraag. Dus Mark gaf aan dat ik eens op de site van Sebastiaan moest kijken. Ik heb heel veel vragen, en nu vind ik het dus lastig om dat allemaal in 1 vraag om te buigen. Nou zei Charlotte dus dat je niet 1 leervraag moest, maar ook meerdere vragen kunt stellen. Ik heb nu het volgende geformuleerd:
![](http://www.sint-barbara.be/basisschool/images/kindcomputer.gif)
Hoe kan je kinderen stimuleren om voor zinvolle programma's op de computer te kiezen?
Hoe:
- Vragen stellen aan de kinderen
- Vragen stellen aan de leerkrachten
- Observeren
- Een inleiding geven
- Het programma aanbieden
Je:
- De leerkrachten van groep 1 / 2
Kinderen:
- 28 kinderen in de klas
- Zitten alle kinderen wel een achter de computer?
- Hoe lang zitten de kinderen achter de computer?
- Moet ik mij met deze leervraag richten op alle kinderen, of alleen de kinderen die achter de computer zitten.
Stimuleren:
- Programma's opnieuw aanbieden
- Een inleiding geven over het programma
- Een opdracht geven
Zinvolle:
- Wat is zinvol voor de kinderen?
-Kiezen de kinderen zinvolle activiteiten?
- Waarom wel of waarom niet?
Programma's:
- Welke programma's zijn er allemaal op de computer?
- Welke programma's worden veel gekozen door de kinderen?
- Welke programma's worden niet gekozen door de kinderen?
- Waarom is dit?
- Wat leren de kinderen van deze programma's?
Computer:
- Hoeveel computer zijn er in de klas?
- Heeft de docent overzicht over de computers?
- Doen de computers het?
- Welke regels zijn er over het gebruik van de computer?
Kiezen:
- Mogen de kinderen zelf kiezen of ze op de computer gaan of wordt het ze ook wel eens verplicht?
- Mogen de kinderen zelf kiezen welke programma's ze gaan doen op de computer?
Heel veel verschillende vragen. De ene vraag is heel gemakkelijk te beantwoordden terwijl je naar de andere vraag veel onderzoek moet doen. Ik ben tevreden over het resultaat. Al mijn vragen komen nu aanbod en het wordt zo ook interessanter voor mij om hieraan te gaan werken.
1 opmerking:
Hoe kan je kinderen stimuleren om voor zinvolle programma's op de computer te kiezen?
Misschien moet je je vraag iets preciezer stellen.
Hoe kan ik tijdens deze minor de kinderen zo stimuleren dat zij voor hen zinvolle computerprogramma's gebruiken?
Hiermee verandert je eerste vraag niet maar wordt wel meer van jezelf. Zinvolle programma's hebben met doelen te maken. Wil je een bepaald doel bereiken en dat kan met een specifiek programma (middel) dan is dat programma voor dat kind zinvol.
ICT is een middel dat je inzet om een doel te bereiken. Bij de kleuters heb je allerlei doelen die je kunt bereiken, sommige van die doelen kun je wellicht bereiken met die programma's waar kinderen niet automatisch voor kiezen. In je planning zie ik dat ook wel naar voren komen maar focus je vooral daarop. Kies bijvoorbeeld 1 of 2 doelen uit waar je met de computer mee aan de slag kunt gaan. Laat me weten of je hier iets aan hebt.
Een reactie posten