Vandaag het 2de college over het actieonderzoek.
We kregen bij dit college netjes een hand-out overhandigd, zodat we mee konden kijken naar de powerpoint, en er dingen konden bij schrijven.
Nog 1 keer werd herhaald wat een actieonderzoek nou eigenlijk was ( zie vorige blog ).
Daarna zijn we vooral ingegaan op het stellen van een onderzoeksvraag. Dit is eigenlijk het moeilijkste deel van het actieonderzoek. Hoe kom je tot een goede vraag?
![](http://www.de-noordster.nl/infobulletin/FOC05510.gif)
- Onderzoeksvragen zijn leidinggevend.
- Onderzoeksvragen ontstaan vanuit persoonlijke interesses.
Maar hoe kom je nu tot een goede onderzoeksvraag?
- Nagaan wat je zelf belangrijk vindt.
- Nagaan wat op je basisschool of in je stagegroep ontwikkelingsonderwerpen zijn.
- Overleggen met je minordocent.
- Nagaan of er medestudenten zijn met wie je rond eenzelfde onderwerp zou kunnen samenwerken.
Dus kort samengevat is het : Persoonlijke interesse + schoolontwikkelingsvraag = concrete onderzoeksvraag.
Onderzoeksvragen moeten ook SMART geformuleerd worden.
Hoe ga je nu beginnen?
- Startpunt
- Vooronderzoek, praktijk en theorie, waarin de beginsituatie heel belangrijk is.
- Onderzoeksplan.
1 opmerking:
Goed bezig zeg! Netjes uitgewerkt!
Succes met het formuleren van je leervraag!
Een reactie posten